Het ontstaan van de Vereniging de IJslandse Hond in Nederland.
In 1985 worden op de Winner in Amsterdam 4 IJslandse honden geshowd, uit Duitsland en Denemarken. Ans Beer, toen 74 jaar, is op zoek naar een nieuwe hond voor bij haar IJslandse paarden. Ze is meteen verrukt van het ras. In 1986 lukt het haar om in Duitsland twee teven te bemachtigen en in Denemarken een reu. De beide teven: Frani vom Dennenberg en Cilia vom Hartenberg; de reu: Oldenhus Lettir. Het is de verdienste van Ans geweest door het fokken van goede en mooie dieren (totaal meer dan 250 honden!) het ras in ons land op de kaart te zetten. Met het bezoeken van veel shows lukte het haar uiteindelijk om het ras in Nederland erkend te krijgen zodat de gefokte puppies ook uiteindelijk stambomen kregen van de Raad van Beheer. Daarbij heeft keurmeester Annemarie Kolbe ook een rol gespeeld.
In 1991 wordt de Vereniging de IJslandse Hond in Nederland opgericht welke in 1999 door de Raad van Beheer wordt erkend als (enige) aangesloten rasvereniging voor de IJslandse hond.

De hond
Door de eeuwen heen is het een hond geweest die gewend was zelfstandig op te treden, zijn baas te vergezellen en het erf en de dieren te bewaken. IJslandse paarden werden vooral gehouden als transportmiddel en voor consumptie. Landafzettingen waren er niet: de paarden en schapen moesten bijeen gehouden worden. Hooi en grasland om te hooien moesten worden beschermd. Lammeren moesten worden beschermd tegen roofvogels. Intussen moest de hond ook nog aan zijn kostje zien te komen.
Daarmee is de IJslandse hond dermate zelfstandig, dat hij soms eigengereid over komt. Hij wil wel luisteren, maar moet eerst afmaken waar hij mee bezig was. Hij is gewend om een groot territorium te hebben en heeft dus “ruimte”nodig. Hij is steeds “in de weer”, heeft dus veel beweging nodig. En bovenal, hij wil een baas hebben en bij de baas zijn. Hij is niet graag alleen. En, door blaffen attendeert hij zijn baas op alles wat hij belangrijk (of leuk) vindt.
Het is een fantastische hond, maar je moet hem wel begrijpen.

Op 4 december is Dama Duna Kopieccy Poland (Duna) bevallen van 3 pups van Ásti Norasson frá Idunn. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. Er is nog 1 reutje beschikbaar.
Op 16 november is Odda van Rogici gedekt door Imir van Rogici (Isco). De pups worden rond 18 januari 2020 verwacht. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle details.
Op 11 november is Anacamptis Haltia (Meyla) bevallen van maar liefst 8 pups van Vík Norasson frá Idunn. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details.
Op 28 oktober is Mýsla frá Hvitur Jarnbraut bevallen van 5 pups van Vík Norasson frá Idunn. Het zijn allemaal teefjes, waarvan er nog 1 teefje beschikbaar is. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details.
Op 3 oktober is Freyja frá Isafold bevallen van maar liefst 7 pups van Geisli of Shiela's Farm (Kibo). Er zijn 5 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
We organiseren ons jaarlijkse fokkersoverleg op 16 februari 2020. De details volgen zo spoedig mogelijk, de datum is in ieder geval geprikt.
Op 30 september is Dama Duna Kopieccy Poland gedekt door Ásti Norasson frá Idunn. De pups worden eind november verwacht. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle details.
Op 4 september is Esky (Elfur frá Fridarstödum) bevallen van 5 pups van Bersi van Rogici. Er zijn 1 reutje en 4 teefjes geboren. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 22 augustus is Niki van Rogici x Sky van Rogici probleemloos bevallen van 7 prachtpups van Sky van Rogici, 3 reutjes en 4 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle info. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 14 augustus is Edda Vasksdóttir frá Olafsfjördur probleemloos bevallen van 3 prachtpups van Cári-Tjaldur fra Dyrgjadottir, 2 reutjes en 1 teefje. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle info. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 6 juli is Skella bevallen van de pups van Isdalur's Frosti: 4 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.

We organiseren ons jaarlijkse fokkersoverleg op 16 februari 2020. De details volgen zo spoedig mogelijk, de datum is in ieder geval geprikt en de locatie is wederom bij Wilma Roem in Renkum.
Op 19 april 2020 organiseren we onze jaarlijkse algemene ledenvergadering. Locatie is wederom de AKC Apeldoorn, het programma maken we zo spoedig mogelijk bekend.
Op 28 juni 2020 organiseren we onze jaarlijkse kampioenschapsclubmatch. De keurmeester is Hannie Vink, de locatie Hoenderloo (manege Fjordhest-Gard).
De datum van de Dag van de IJslandse Hond 2020 organiseren we op 6 september, de locatie volgt zo snel mogelijk.