Hoe het begon
Het IJslandse hondenras is meer dan 1000 jaar oud. Op het einde van de 8e eeuw trokken de eerste Noorse Vikingen naar het toen vrijwel onbewoonde IJsland, en velen volgden de paar eeuwen erna. Zij namen hun vee mee naar IJsland: schapen, paarden en hun honden. De sagen uit die tijd zijn in de dertiende eeuw op papier gezet: de boerderijhond vergezelt de mens waarheen hij ook gaat en past op het erf en het vee.
De Vikingen bezochten in die tijd ook Groenland en het is waarschijnlijk dat de Groenlandse Eskimohond zich vermengd heeft met de IJslandse hond. Er bestaat ook veel overeenkomst met de Noorse Buhund en de Siberische Husky

Hoe het verder ging
In de middeleeuwen ontstaan contacten met Engeland, waar veel honden naar toe vertrekken. In 1570 wordt de IJslandse hond vermeld in de “Canibus Brittannicus”, en rond 1600 schrijft Shakespeare in zijn werk “Henry V” over deze hond: “Foei, IJslandse hond. Jij straathond met spitse oren van IJsland”.
Veel van de vroegere publicaties over de hond zijn op voortreffelijke wijze opgespoord en in 1956 samengevat door Mark Watson. Hij reisde veel door IJsland en vertrok uit Engeland naar Californie om daar met zijn IJslandse honden verder te fokken.
Meerdere reizigers welke midden 18e eeuw door IJsland trekken vermelden de hond in hun reisverslag. De Denen Olafsen en Povelsen beschrijven dat er 3 verschillende typen honden zijn: één wat kleinere met langer haar, één wat groter met kort dik haar en één type met een vrij korte staart. Tien jaar later beschrijft de Fransman de Buffon echter slechts één soort welke lijkt op de Siberische hond, de Groenlandse hond en de Kamtschatkahond. Horrebow uit Engeland schrijft: er zijn plenty honden op IJsland, steeds gebruikt als herdershond en elke boerderij heeft er wel 1 of 2.
In 1809 doet William Jackson Hooker verslag van zijn reis door IJsland: van elke huisdier op IJsland staat de hond op de eerste plaats. Hij bewaakt huis en erf, zorgt ervoor dat de paarden de voorraad hooi in de winter niet stelen en bewaakt en verzamelt de schapen in de bergen. Het is een apart type hond met nogal wat variatie, maar steeds een lange dikke roodbruine vacht, en een lange op de rug gekrulde staart.
En in 1811 George Stuart McKenzie: de honden lijken op die uit Groenland, hebben een gekrulde staart en zijn meestal wit, soms bruin of zwart.

De 19e eeuw en daarna
Het is een waardevolle hond die wel geruild werd tegen een paard en twee schapen. De laatste decennia van de 19e eeuw zullen er ongeveer 15.000 op IJsland geweest zijn. Een epidemie van darmwormen onder mensen en dieren maakt dat de hond onder controle werd gesteld en alleen boeren deze nog mochten bezitten. Er komt een importverbod op honden van buiten IJsland.
Eind 19e eeuw ontstaat een epidemie van de hondenziekte en men schat dat ¾ van de hondenpopulatie hier aan sterft. Intussen zijn nogal wat honden naar Denemarken gegaan. Daar wordt ook in1898 de eerste hondenshow gehouden waar IJslandse honden aan deelnemen. Dit was in Engeland al in 1880 gebeurd.
Intussen dreigt het ras in IJsland uit te sterven; niemand bekommert er zich om. Pas in 1970 wordt er een vereniging tot bescherming en bevordering van de IJslandse hond opgericht. Het herstel van het ras op IJsland is vooral te danken aan het vele werk van Sigridur Pétursdóttir. In 1974 wordt in Duitsland een vereniging voor fokkers en liefhebbers van de IJslandse hond opgericht.
Thans zijn er verenigingen in IJsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Zwitserland en Nederland. Behalve Canada, zijn zij verenigd in de I.S.I.C.
(Icelandic Sheepdog International Cooperation).

Op 4 december is Dama Duna Kopieccy Poland (Duna) bevallen van 3 pups van Ásti Norasson frá Idunn. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. Er is nog 1 reutje beschikbaar.
Op 16 november is Odda van Rogici gedekt door Imir van Rogici (Isco). De pups worden rond 18 januari 2020 verwacht. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle details.
Op 11 november is Anacamptis Haltia (Meyla) bevallen van maar liefst 8 pups van Vík Norasson frá Idunn. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details.
Op 28 oktober is Mýsla frá Hvitur Jarnbraut bevallen van 5 pups van Vík Norasson frá Idunn. Het zijn allemaal teefjes, waarvan er nog 1 teefje beschikbaar is. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details.
Op 3 oktober is Freyja frá Isafold bevallen van maar liefst 7 pups van Geisli of Shiela's Farm (Kibo). Er zijn 5 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
We organiseren ons jaarlijkse fokkersoverleg op 16 februari 2020. De details volgen zo spoedig mogelijk, de datum is in ieder geval geprikt.
Op 30 september is Dama Duna Kopieccy Poland gedekt door Ásti Norasson frá Idunn. De pups worden eind november verwacht. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle details.
Op 4 september is Esky (Elfur frá Fridarstödum) bevallen van 5 pups van Bersi van Rogici. Er zijn 1 reutje en 4 teefjes geboren. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 22 augustus is Niki van Rogici x Sky van Rogici probleemloos bevallen van 7 prachtpups van Sky van Rogici, 3 reutjes en 4 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle info. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 14 augustus is Edda Vasksdóttir frá Olafsfjördur probleemloos bevallen van 3 prachtpups van Cári-Tjaldur fra Dyrgjadottir, 2 reutjes en 1 teefje. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle info. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.
Op 6 juli is Skella bevallen van de pups van Isdalur's Frosti: 4 reutjes en 2 teefjes. Kijk bij Informatie/Geboortes voor alle details en de contactgegevens van de fokker. Alle pups zijn inmiddels gereserveerd.

We organiseren ons jaarlijkse fokkersoverleg op 16 februari 2020. De details volgen zo spoedig mogelijk, de datum is in ieder geval geprikt en de locatie is wederom bij Wilma Roem in Renkum.
Op 19 april 2020 organiseren we onze jaarlijkse algemene ledenvergadering. Locatie is wederom de AKC Apeldoorn, het programma maken we zo spoedig mogelijk bekend.
Op 28 juni 2020 organiseren we onze jaarlijkse kampioenschapsclubmatch. De keurmeester is Hannie Vink, de locatie Hoenderloo (manege Fjordhest-Gard).
De datum van de Dag van de IJslandse Hond 2020 organiseren we op 6 september, de locatie volgt zo snel mogelijk.