Het ontstaan van de Vereniging de IJslandse Hond in Nederland.
In 1985 worden op de Winner in Amsterdam 4 IJslandse honden geshowd, uit Duitsland en Denemarken. Ans Beer, toen 74 jaar, is op zoek naar een nieuwe hond voor bij haar IJslandse paarden. Ze is meteen verrukt van het ras. In 1986 lukt het haar om in Duitsland twee teven te bemachtigen en in Denemarken een reu. De beide teven: Frani vom Dennenberg en Cilia vom Hartenberg; de reu: Oldenhus Lettir. Het is de verdienste van Ans geweest door het fokken van goede en mooie dieren (totaal meer dan 250 honden!) het ras in ons land op de kaart te zetten. Met het bezoeken van veel shows lukte het haar uiteindelijk om het ras in Nederland erkend te krijgen zodat de gefokte puppies ook uiteindelijk stambomen kregen van de Raad van Beheer. Daarbij heeft keurmeester Annemarie Kolbe ook een rol gespeeld.
In 1991 wordt de Vereniging de IJslandse Hond in Nederland opgericht welke in 1999 door de Raad van Beheer wordt erkend als (enige) aangesloten rasvereniging voor de IJslandse hond.

De hond
Door de eeuwen heen is het een hond geweest die gewend was zelfstandig op te treden, zijn baas te vergezellen en het erf en de dieren te bewaken. IJslandse paarden werden vooral gehouden als transportmiddel en voor consumptie. Landafzettingen waren er niet: de paarden en schapen moesten bijeen gehouden worden. Hooi en grasland om te hooien moesten worden beschermd. Lammeren moesten worden beschermd tegen roofvogels. Intussen moest de hond ook nog aan zijn kostje zien te komen.
Daarmee is de IJslandse hond dermate zelfstandig, dat hij soms eigengereid over komt. Hij wil wel luisteren, maar moet eerst afmaken waar hij mee bezig was. Hij is gewend om een groot territorium te hebben en heeft dus “ruimte”nodig. Hij is steeds “in de weer”, heeft dus veel beweging nodig. En bovenal, hij wil een baas hebben en bij de baas zijn. Hij is niet graag alleen. En, door blaffen attendeert hij zijn baas op alles wat hij belangrijk (of leuk) vindt.
Het is een fantastische hond, maar je moet hem wel begrijpen.

De dracht van Odda is bevestigd, rond 12 juni verwacht zij pups van Rasmus. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle informatie.
Op 13 mei is Brenna gedekt door Mika, de puppen worden rond 14 juli verwacht. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle informatie.
De dracht van Freyja is bevestigd. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle info over dit aankomende nestje.
Op 28 en 29 april is Ylfa gedekt door Brusi. Kijk bij Fokken/Nestinfo voor alle details.
Fina heeft fijne nieuwe baasjes gevonden!
Onze nieuwe fokker Sældarlífs is toegevoegd aan de fokkerslijst.

De clubmatch voor 2017 staat gepland op zondag 18 juni. Keurmeester is Wilma Roem.
De 3e Dag van de IJslandse Hond organiseren we dit jaar op 3 september. Nadere informatie volgt!